torsdag 13 oktober 2016

Jag måste få detta ut ur systemet

Det här har inget med jogging, eller ens träning, att göra. Inte ett dugg, faktiskt.

Men jag måste liksom få ut mig det här, för det är ju så otroligt jävla dumt. Nog för att man inte alltid håller med politiker, men nu har de väl ändå slagit rekord i fullständigt vansinne.

Jag menar givetvis LÄRARLÖNELYFTET. Vet du vad det är? Det är en super-mega-korkad idé som våra politiker infört, en idé som bara kan liknas vid det gamla, relativa betygssystemet.
De har nämligen infört ett slags lönebonus som ska delas ut till särskilt kompetenta lärare. Visst låter det bra? 

Nu har vi alltså snart en skola med FÖRSTELÄRARE som ska vara extra lämpliga, LÄRARLÖNELYFTA lärare som ska vara extra kompetenta - och så bottenskrapet som inte får nåt extra... Eller? På allvar, hur i hela helvete tänkte det när de kläckte denna idé? 

För det är inte så att en rektor får dela ut det till alla sina duktiga lärare utan bara till ett visst antal. 

Med andra ord är det så att om jag är en duktig lärare och jobbar på en skola med många jätteduktiga lärare så har jag ingen chans att få lärarlönelyftet, men om samma jag jobbar på en skola med trötta och slitna lärare som knappt orkar göra sitt jobb så har jag större chans att få detta lärarlönelyft. Som sagt - relativt lönesystem...

Dessutom kan ni ju tänka er känslan att faktiskt uppfylla alla kriterier som finns för detta galna påfund, men ändå inte få ta del av kakan för att rektor utsett andra kollegor. Kul känsla, kul stämning i personalrummet. 

Att utsätta rektor för denna urvalsprocess verkar ju också helt absurt. I en vanlig lönesättning vet hen vilken pengapåse hen har och kan fördela pengarna som hen anser att vi lärare förtjänar.

En annan sak som jag kan se hända, är ju att OM man nu får ta del av detta... Hur kommer det då att låta vid nästa lönesamtal? 
-Du får en lägre löneförhöjning nu eftersom du fick del av lärarlönelyftet?
Högst troligt, men dumt, eftersom lärarlönelyftet inte är permanent utan kanske bara kommer att finnas i ett par år.

Jag förstår verkligen inte hur de tänkte när de kläckte den här idén. Det enda jag förstår är att det kommer att skapa problem. Jag förstår inte hur detta, på något vis, ska kunna gynna skolan, eleverna, kunskapsinhämtningen, undervisningen eller något annat. Om det nu är så att pengarna ska delas ut till extra skickliga lärarna, och min rektor anser att jag inte ska ha nåt, så betyder ju det att jag inte är bra på mitt jobb  - varför ska jag då jobba kvar?

Nä, jag kan bara konstatera att nåt så här urbota dumt kan man fan bara komma på om man är politiker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar