tisdag 11 oktober 2016

Mitt första gympass på lääänge

Jogga är ju en smidig motionsform, men vi går mot mörkare tider och mörker gillar jag inte. Dessutom blir det enformigt för kroppen, så det är ju egentligen smart att kombinera jogging med styrketräning.

Min målsättning är att köra 3-4 pass/vecka inne på gymmet i höst/vinter. Fokus är fortfarande på kondition, men styrka ska ingå minst varannat pass. Om inte annat är det nog bra för gäddhänget :-)

I dag började jag med att gå 500 m och sedan jogga 2 500 m som uppvärmning. På löpbandet kan jag ju hålla en högre hastighet än utomhus så 2 km körde jag i 8.5 och sedan höjde jag successivt så att jag körde de sista 150 m i 10.

Sen gick jag över till styrkemaskinerna.

Jag började med Lat Pulldown. Jag satte den på 6, vad det nu innebär, och körde 2 omgångar med 15 repetitioner.
Det kändes direkt att mina stackars muskler inte är riktigt vana vid styrketräning, men hallå.. Då får de väl bli det då.

Jag fortsatte med Chest Press. Samma motstånd, 6, och samma antal, 2x15.

Nästa maskin blev Seated Row. Även där körde jag på motstånd 6 och 2x15, men det motståndet ska jag höja redan nästa gång för det var lite för lätt.


Vi det laget hade mina stackars muskler börjat få nog så jag nöjde mig med en maskin till, Triceps Press, eftersom snygga överarmar står på min önskelista. Tydligen är jag lite starkare i de musklerna för där körde jag på 7 i motstånd, 2 omgångar med 15 repetitioner.

Utbudet av gym här i lilla Hallsberg är klart begränsat. Vi har liksom Actic, vilket är så himla sunkigt och trist, och så Forma. Forma är okej, men det skulle ju inte skada med en fläkt vid löpbanden. Det blir galet varmt rätt snabbt därför hoppas jag att jag ska kunna köra de lite längre löppassen utomhus och så ta de kortare, som kombineras med styrka, inomhus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar